A Debreceni Egyetem az első olyan intézmény ahol e-sportot fognak oktatni!

Elképesztő mértékben növekszik a szórakoztatás egy új iparága, a számítógépen vagy konzolon játszható elektronikus sport, azaz e-sport, ahol a játékosok általában csapatban, de időnként egyedül, egymás ellen mutatják meg tudásukat és ügyességüket.

“Az e-sport egy olyan tevékenység, amely során a játékosok (gamerek) szellemi és fizikai képességeiket elektronikus játékok segítségével fejlesztik és trenírozzák” – szolgál magyarázattal Besenczi Renátó, a Debreceni Egyetem Informatikai Karának tanársegédje, aki maga is lelkes játékos.

A legnépszerűbb játékoknak óriási rajongótábora van, amely köré hatalmas üzlet épült: egy kimutatás szerint az ágazat értéke jövőre átlépheti az egy milliárd dollárt, pedig 2014-ben még „csupán” 84 millió volt.

Jövő szeptembertől e-sportra kihegyezett kurzus indul a Debreceni Egyetem Informatikai Karán. A hallgatók a játékok és a hozzájuk kapcsolódó dolgok mellett például közvetítésekkel és a szoftverfejlesztéssel is foglalkoznak majd, illetve olyan alkotásokkal találkozhatnak, mint a League of Legends, a Counter Strike: Global Offensive, a Clash of Clans vagy a Dota 2.

Az ötletgazda Dr. Bátfai Norbert, aki a szintén egyetemi támogatással működő, e-sporttal foglalkozó DEAC-Hackers szakosztály egyik vezetője és az akkreditált kurzusért is ő felel majd.

DEAC-Hackers

A DEAC-Hackers e-sport szakosztály fő motivációja az egyetemi sportélet, a versenysport, az interdiszciplináris egyetemi kutatás és az elektronikus játékok, a játékos kultúra közötti kapcsolatok jobb megismerése, a terület határainak feszegetése, tudás feltárása, felhalmozása és rendszerezése. Ehhez elengedhetetlen versenyző e-sport csapatok összeállítása és fenntartása, szereplésük tudás-orientált támogatása és reflexív elemzése. Az elektronikus játékok társadalomformáló erejének szervezése, a hasonló beágyazottságú e-sport szerveződések támogatása, például az alapító dokumentum közösségi változatának nyíltságával. Hosszú távon pedig a régióbeli tehetségkutatás és tehetséggondozás, illetve globálisan “az agyak csábítása” a DEAC-Hackers-be, azaz egyetemünkre.

A szakosztály vezetősége

  • Dr. habil. Szabó József, szabo.jozsef@arts.unideb.hu, e. docens, szakosztályvezető
  • Bátfai Norbert, batfai.norbert@inf.unideb.hu, e. adjunktus, kutatási vezető.
  • Besenczi Renátó, besenczi.renato@inf.unideb.hu, e. tanársegéd, szakmai vezető
  • Jeszenszky Péter, jeszenszky.peter@inf.unideb.hu, e. adjunktus, Informatikai vezető
  • Buda András, buda.andras@arts.unideb.hu, e. adjunktus, nevelési vezető.

Középvezetők

  • League of Legends szakértő: Jármi László, laci.jarmi@gmail.com, DE GTK kereskedelmi marketing BSc hallgató.
  • Clash of Clans szakértő: Besenczi Renátó, besenczi.renato@inf.unideb.hu, DE tanársegéd, PhD hallgató
  • Starcraft szakértő: Rozsos Péter, peterrozsos@gmail.com, programtervező informatikus BSc hallgató, DE IK.
  • CS:GO szakértő: Török Attila, torok.attila.alex@gmail.com, programtervező informatikus BSc hallgató, DE IK.
  • DOTA 2 szakértő: Kosda Bence, kosdabence@freemail.hu, gépészmérnök hallgató, DE MK.

„A mai fiatalok 60-70 százaléka kapcsolatban van valamilyen e-sport játékkal, amely a kutatás és oktatás szempontjából óriási jelentőségű. A teljesség igénye nélkül: a hadászattól kezdve az orvosláson át a neveléstudományig rengeteg területen hasznosítják az ágazat tapasztalatait. Mi is azon dolgozunk az egyetemen, hogy létrejöjjön egy komplex e-sport vizsgálat a háttérben egy olyan csapattal, ami az egyetemi kutatásainkat segíti” – mondta Szabó József.

források:
https://www.gamestar.hu/esport/debreceni-egyetem-e-sport-kurzus-237979.html
http://deac.hu/szakosztalyok/esport
http://www.haon.hu/millios-beruhazas-ha-valaki-ebbol-akar-megelni